FANDOM

1942
1942 front.jpg
Data Wydania 12 listopada 1985
Gatunek shooter
Producent Capcom
Tryb gry Jednoosobowy, wiloosobowy(maks. 2 graczy)
Seria 19XX
Inne Platformy Automaty, Commodore 64, ZX Spectrum, Sharp X1

1942 - gra typu classic shooter wydana 1985 roku przez firmę Capcom, jest to port automatowej gry o tym samym tytule. Jest to jedna z wcześniejszych, a jednoczesnie jedna z najpopularniejszych gier tego typu na konsolę NES i Famicom, choć z powodu zbytniej prostoty była często krytykowana.

InformacjeEdytuj

FabułaEdytuj

Gracz wciela się w amerykańskiego pilota mającego za zadanie walkę z japońskimi siłami lotniczymi na pacyfiku, Akcja gry dzieje się podczas drugiej wojny światowej a dokładnie; zgodnie z tytułem; w 1942 roku.

RozgrywkaEdytuj

Gra to klasyczny shooter bez żadnych zaawansowanych funkcji; gracz kontroluje samolot, który cały czas leci przed siebie. Gracz ma za zadanie atakować wrogie jednostki unikając przy tym zderzenia z nimi, a także unikając trafienia przez wrogi pocisk, każde trafienie odbiera jedno życie graczowi, gdy gracz straci wszystkie swoje życia, musi rozpocząć rozgrywkę od początku. Gracz niszczy przeciwników za pomocą naboi, samolot ma ich nieskończoną liczbę, oprócz strzałów gracz może wykonać beczkę dzięki czemu może uniknąć wroga lub jego pocisku, liczba beczek, które może wykonać gracz jest ograniczona.

W grze występują także specjalne ulepszenia po złapaniu ulepszenia naboje zadają większe obrażenia lub zwiększa się ich zasięg rażenia, ulepszenia dodają także dodatkowe samoloty, które towarzyszą graczowi, mogą także zawierać dodatkowe życie.

Gra składa się z 32 misji, po przejściu wszystkich graczowi ukazuje się zakończenie, a potem następuje powrót do menu startowego. Co kilka poziomów następuje walka z bossem, pokonaniu bossa skutkuje przejściem do kolejnego poziomu. Każda trasa rozpoczyna się i kończy na lotniskowcu, po dotarciu do końca poziomu na ekranie pojawiają się statystki takie jak np. celność.

PrzeciwnicyEdytuj

Gra ma spory wachlarz przeciwników:

  • Mały Szary Myśliwiec - pierwszy przeciwnik w grze, czasami strzela, poza tym próbuje staranować gracza, ginie po jednym celnym trafieniu.
  • Mały Zielony Myśliwiec - bardzo rzadko strzela, leci w stronę gracze próbując go staranować, w większych ilościach może być trudny do uniknięcia, podobnie jak poprzednik ginie po jednym celnym trafieniu
  • Żółty Samolot - specjalny rodzaj przeciwników; pojawiają się zawsze w grupach  po pięć; nie strzelają do gracza ani nie próbują go staranować, zniszczenie wszystkich samolotów z grupy powoduje że na ekranie pojawia się ulepszenie.
  • Średni Zielony Samolot - większy od gracza, strzala kilkoma nabojami na raz, jest dosyć powolny, trzeba trafić go 5 pięc razy.
  • Zielony Bombowiec - znacznie większy od samolotu gracza wytrzymały przeciwnik wymaga, aż 10 strzałów aby go zestrzelić, wylatuje zawsze z tyłu ekranu taranując gracza od tyłu.
  • Średni Szary Samolot - ma takie same właściwości jak średni zielony samolot, jedyną różnicą jest kolor
  • Szaro-Zielony Myśliwiec - atakuje gracza strzelając i taranując go zmienia kolor z zielonego na szary w czasie ataku
  • Boss - ogromnych rozmiarów samolot, zawsze wygląda tak samo wymaga od 35 do 50 celnych trafień do zestrzelenia

GrafikaEdytuj

Gra charakteryzuje się bardzo prostą i nieskomplikowaną grafiką charakterystyczną dla wczesnych lat NES i Famicom. Poziomy wyglądają niemalże tak samo i składają się głównie z oceanu, okazjonalnie na ekranie pojawiają się niewielkie zalesione wyspy, na uwagę zasługują ciekawie wyglądające efekty wybuchów, a także wygląd samolotu gracza.

MuzykaEdytuj

Muzyka w grze jest bardzo prymitywna; muzyka podczas gry to kilkunastosekundowy zapętlony utwór składający się z kilku wysokich dźwięków , najprawdopodniej ma to na celu odzwierciedlać sygnały z radaru samolotu, bądź też ma to być wiadomość w kodzie Morse'a.

CiekawostkiEdytuj

  • Samolot, którego kontroluje gracz to najprawdopodobniej amerykański myśliwiec Lockheed P-38 Lightning tak jak w kolejnej części 1943: The Battle of Midway, choć równie prawdopodobny jest Lockheed XP-49, gdyż w wersji na NES nie jest wymieniona nigdzie nazwa modelu.
  • Grę można przejść nie niszcząc ani jednego przeciwnika(nie licząc bossów) choć jest to bardzo trudne.
  • Gra wywołała kontrowersje w Japonii gdyż wydawca gry czyli Capcom to japońska firma.
  • Jeżeli uznać, że muzyka z gry to kod w języku Morse'a to oznaczałby on: "QHA 00000" lub "QUT 00000".

Więcej z Fandomu

Losowa wiki