FANDOM

Nintendo Entertainment System (w skrócie NES) - 8-bitowa konsola wyprodukowana przez Nintendo, sprzedawana w Ameryce Płn. od 1985 roku, w Europie od 1986, natomiast w Australii od 1987. W tamtych
NES-Console-Set

Konsola NES wraz z gamepadem

czasach była to najlepiej sprzedająca się konsola do gier, ożywiła biznes gier wideo po tzw. "zapaści gier wideo" w USA. Szacuje się że sprzedano łącznie około 62 milionów sztuk, co stawia ją na 10 miejscu w rankingu najlepiej sprzedających się konsoli wszechczasów. 

HistoriaEdytuj

Na początku lat 80' kiedy to dużą sławą cieszyły się automaty wideo, Nintendo zaplanowało wprowadzenie do sprzedaży konsoli, wykorzystującej specjalne kartridże. Prace nad nowym projektem pod roboczą nazwą GameCom powierzono Masayuki Uemurze. Początkowy projekt Uemury zakładał stworzenie konsoli 16-bitowej, wyposażonej w stację dyskietek, oraz klawiaturę, co dawałoby pełnoprawny odpowiednik komputera. Decyzją ówczesnego prezesa Nintendo Hiroshi Yamauchi projekt okrojono do tańszego, oraz bardziej przystępnego 8 bitowego urządzenia. 

Robocza nazwa urządzenia GameCom została zastąpiona propozycją żony Uemury - Famicom, co w skrócie oznaczało nic innego jak Family Computer - komputer rodzinny. Hiroshi Yamauchi podjął decyzję, aby konsola została obdarzona kolorami białym oraz czerwonym.

Oryginalnie Famicon miał obsługiwać kartridże taśmowe, jednak jako, że wiąże się to z dużymi rozmiarami zastąpiono je 60 pinowymi kartridżami typu ROM.

Pierwsze testy konsoli przeprowadzono pod koniec 1982 roku, natomiast 15 lipca 1983 trafiła ona już do oficjalnej sprzedaży na terenie Japonii i kosztowała tam 14800 Jenów. Pod koniec 1984 roku produkt Nintendo był już najlepiej sprzedającą się konsolą w tym kraju.

Po sukcesie na rynku azjatyckim postanowiono rozszerzyć teren sprzedaży konsoli i już w czerwcu 1985, na targach Consumer Electronics Show w USA zaprezentowano amerykańską wersję Famicoma jaką był NES. W porównaniu do swego starszego brata był on nieco większych gabarytów, miał inny schemat kolorystyczny, a także wykorzystywał innego rodzaju kartridże - zamiast 60 bitów, miały ich 72. 

Początkowa data premiery konsoli zaplanowana była na wiosnę 1985, jednak doszła do skutku dopiero 18 października tego samego roku. Do sprzedaży trafiła w 4 wersjach: 

-The Deluxe Set - zawierała robota R.O.B., pistolet świetlny, dwa kontrolery, gry Gyromite oraz Duck Hunt; cena zestawu w dniu premiery: 199$

-The Control Deck - podstawowy zestaw składający się z konsoli oraz dwóch kontrolerów; cena w dniu premiery: 89,99$; z grą Super Mario Bros. 99,99$

-The Action Set - zestaw wypuszczony na rynek w 1988 roku, zawierał konsolę, dwa kontrolery, pistolet świetlny oraz gry Super Mario Bros. i Duck Hunt. Cena zestawu wynosiła 149,99$

-The Power Set - sprzedawany od 1989 roku. Zawierał konsolę, dwa kontrolery, Power Pad, oraz trzy gry: Super Mario Bros.Duck Hunt, World Class Track Meet.

W 1986 roku NES trafił do sprzedaży w Europie, a w 1987 do Australii. Poszczególne wersje różniły się między sobą standardem nadawania kolorów, ze względu na różne ich rodzaje w poszczególnych lokacjach (w USA NTSC, w europie PAL, w Australii SECAM).

KontroleryEdytuj

W standardowym wyposażeniu znajdował się pad, NES było pierwszą w histori konsolą która korzystała z tego rodzaju kontrolera, wcześniej wykorzystywane były dżojstiki - czyli kontrolery zbudowane z wychylanego drążka.
NES-controller

Kontroler do konsoli NES

Standardowy pad wyposażony był w D-Pad (czyli popularnie zwany "krzyżak" - przyciski kierunkowe), przyciski Select i Start (ich główym celem była obsługa menu, wybór opcji) oraz przyciski A i B (służące zwykle do wykonywania działań w grze, takich jak skok czy strzał). Pady w przypadku NES komunikowały się z konsolą poprzez 7-pinowe porty, łączące oba urządzenia.

Wraz z konsolą w zestawie znajdowały się dwa pady, jeden z nich wyposażony był dodatkowo w wbudowany mikrofon, który można było wykorzystywać w niektórych grach.

W późniejszym czasie na rynku pokazały się także dwa nowe modele padów do NES:

-NES Advantage - Pad wyposażony w drążek wychyłowy, znany z dżojstików
NES-advantage

Kontroler NES Advantage

-NES Max - Pad o bardziej ergonomicznym kształcie w porównaniu do standardowego kontrolera

Oba pady wyposażone były w przyciski Turbo A oraz Turbo B, przytrzymanie ich dawało taki skutek, jakby gracz nieustannie w szybkim tempie je przyciskał. NES Advantage posiadał również możliwość kontroli szybkości działania funkcji turbo, za pomocą pokrętła umieszczonego zaraz nad przyciskami A i B.
NES-Max-Controller

Kontroler NES Max

Dane TechniczneEdytuj

Procesor - Konsola wyposażona była w 8-bitowy mikroprocesor typu MOS 6502, produkowany przez firmę Ricoh. W zależności od rodzaju konsoli (PAL, NTSC) używane były dwa rodzaje procesorów:

-Ricoch 2A03 - wykorzystywany w systemie NTSC, o częstotliwości taktowania 1,79 MHz

-Ricohc 2A07 - wykorzystywany w systemie PAL, o częstotliwości 1,66MHz. Wymuszał częstotliwość odświeżania 50 Hz.

Pamięć - Standardowo wbudowane były 2KB pamięci RAM oraz 2KB pamięci Video RAM. W przypadku niektórych gier były one rozszerzane dzięki MMC.

Grafika - Podobnie jak w przypadku procesora głównego, procesor graficzny dostarczany był przez firmę Ricoch w dwóch rodzajach:

-RP2C02 - dla systemu NTSC, o częstotliwości taktowania 5,37 MHz

-RP2C07 - dla systemu PAL, o częstotliwości 5,37 MHz

Grafika generowana była w 48 kolorach oraz 6 odcieniach szarości. Równocześnie na ekranie mogło być wyświetlanych 25 kolorów. 

Rozdzielczości:

-NTSC: 256x224px

-PAL: 256x240px

Grafika mogła być generowana w maksymalnie 64 sprite'ach (dwu wymiarowych obrazkach o rozmiarach 8x8 bądź 8x16px, każdy maksymalnie po 4 kolory). Przesuwanie ekranu ograniczone było do 1 kierunku (pion lub poziom), sygnał przesyłany w analogowym formacie kompozytowym.

Dźwięk - 5 kanałów dźwiękowych: 1 kanał szumów, 1 PCM, 3 kanały dźwiękowe. Dźwięk mono o 16 poziomach głośności.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki